8. apr. 2025
Lojalitetsplikt og konkurransebegrensende avtaler – Regler før og etter arbeidsforholdets opphør
Lojalitetsplikten er et grunnleggende element i arbeidsforhold. Den innebærer at arbeidsgiver og arbeidstaker plikter å opptre lojalt overfor hverandre og ta rimelig hensyn til den andre partens interesser. Denne artikkelen belyser lojalitetspliktens innhold og rekkevidde, med særlig fokus på konkurransebegrensende avtaler som kan inngås for å utvide og forsterke arbeidstakers forpliktelser også etter arbeidsforholdets opphør.
Lojalitetspliktens rettslige grunnlag
Lojalitetsplikten i arbeidsforhold har sitt rettslige grunnlag i arbeidsavtalen. Høyesterett har i Rt. 1990 s. 607 (Saga Data) slått fast at det gjelder en "alminnelig og ulovfestet lojalitets- og troskapsplikt i ansettelsesforhold". Lojalitetsplikten er gjensidig, men i praksis er det oftest spørsmål om arbeidstakers lojalitetsplikt som blir aktualisert.
Lojalitetsplikten er særlig viktig i arbeidsforhold fordi:
Arbeidsavtalen er langvarig
Arbeidsforholdet krever samarbeid mellom partene
Arbeidsforholdet forutsetter et særlig tillitsforhold
Arbeidstakers lojalitetsplikt
Generelt om plikten
Arbeidstakers lojalitetsplikt har både en negativ og en positiv side:
Den negative siden innebærer en plikt til å avstå fra handlinger som skader arbeidsgivers interesser
Den positive siden innebærer en plikt til aktivt å ivareta arbeidsgivers interesser
Lojalitetsplikten varierer med arbeidstakers stilling. Arbeidstakere i ledende stillinger er underlagt en strengere lojalitetsplikt, noe som har sammenheng med arbeidsgivers større behov for tillit til slike arbeidstakere.
Lojalitetsplikten gjelder også:
I perioder hvor arbeidstaker er fritatt for arbeidsplikt (permisjon, permittering)
Utenfor arbeidstiden
Gaver og godtgjørelser
En del av lojalitetsplikten er at arbeidstaker som hovedregel ikke kan motta gaver, godtgjørelser eller andre ytelser fra virksomhetens kunder, leverandører eller andre forretningsforbindelser uten at arbeidsgiver gjøres kjent med dette. Dette begrunnes med:
At slike ytelser kan skape tvil om arbeidstakers utførelse av arbeidet er påvirket i strid med arbeidsgivers interesse
At arbeidsgiver har rett til de fordeler som utgjør resultatet av arbeidstakers utføring av arbeidet
Et unntak gjelder for gaver som sedvanemessig blir gitt som påskjønnelse for en allerede ytet tjeneste, for eksempel tips til servitører.
Bierverv og annet arbeid i fritiden
Arbeidstaker kan i utgangspunktet fritt disponere over sin egen fritid, herunder påta seg bierverv. Lojalitetsplikten setter imidlertid visse grenser:
Arbeidstaker kan ikke utføre arbeid som medfører så hard belastning at det går utover utførelsen av arbeidet for arbeidsgiver
Arbeidstaker kan ikke utføre arbeid som svekker tilliten til utførelsen av arbeidet hos arbeidsgiver
Disse begrensningene er særlig aktuelle ved konkurrerende virksomhet.
Konkurranse med arbeidsgiver
Under arbeidsforholdet
Det anses som strid med lojalitetsplikten dersom arbeidstaker utøver konkurransehandlinger så lenge arbeidsforholdet består. Dette gjelder også i oppsigelsestiden.
Det sentrale vurderingstemaet er om arbeidstakers handlinger skader arbeidsgivers interesser. Arbeidstaker kan forberede oppstart av konkurrerende virksomhet etter arbeidsforholdets opphør, men kan ikke:
Gjøre forberedelseshandlinger synlige i markedet
Kontakte arbeidsgivers kunder eller leverandører for å få disse over til en konkurrerende virksomhet
Bruke arbeidsgivers forretningshemmeligheter
Konsekvensene av rettsstridige konkurransehandlinger kan være:
Oppsigelse eller avskjed
Erstatningsansvar for økonomisk tap påført arbeidsgiver
Erstatningsansvar for selskapet som drar nytte av den illojale atferden (jf. markedsføringsloven § 25)
Etter arbeidsforholdets opphør
Utgangspunktet er at arbeidstaker står fritt til å utføre handlinger i konkurranse med tidligere arbeidsgiver etter arbeidsforholdets opphør. Lojalitetsplikten legger ikke lenger begrensninger av betydning på arbeidstakers handlefrihet.
Denne friheten kan imidlertid begrenses gjennom:
Lovgivning (forretningshemmelighetsloven, karanteneloven)
Konkurransebegrensende avtaler
Konkurransebegrensende avtaler etter arbeidsmiljøloven
Arbeidsmiljøloven kapittel 14 A regulerer tre typer konkurransebegrensende avtaler:
Konkurranseklausuler: Avtaler som begrenser arbeidstakers adgang til å tiltre stilling hos en annen arbeidsgiver eller starte, drive eller delta i annen virksomhet
Kundeklausuler: Avtaler som begrenser arbeidstakers adgang til å kontakte arbeidsgivers kunder
Rekrutteringsklausuler: Avtaler mellom arbeidsgiver og andre virksomheter som hindrer eller begrenser arbeidstakers mulighet til å ta ansettelse i annen virksomhet
Anvendelsesområde
Reglene om konkurranse- og kundeklausuler gjelder for avtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker inngått i arbeidsforholdet. Avtalen må være inngått enten:
Ved etableringen av arbeidsforholdet
Mens arbeidsforholdet løper
I forbindelse med opphør av arbeidsforholdet
Virksomhetens øverste leder kan på visse vilkår unntas fra reglene, forutsatt at det er inngått skriftlig avtale om dette før fratreden og at lederen har krav på etterlønn.
Begrensninger basert på opphørsgrunnlag
Arbeidsgivers adgang til å gjøre gjeldende konkurranse- eller kundeklausuler er begrenset i følgende situasjoner:
Ved oppsigelse fra arbeidsgiver, med mindre oppsigelsen er saklig begrunnet i arbeidstakers forhold
Når arbeidstaker selv avslutter arbeidsforholdet, hvis:
Arbeidsgiver har misligholdt sine forpliktelser i arbeidsforholdet
Misligholdet har gitt arbeidstakeren rimelig grunn til å avslutte arbeidsforholdet
Rettslig regulering av konkurranseklausuler
Arbeidsmiljøloven stiller flere krav for at en konkurranseklausul skal være gyldig:
Særlig behov: Arbeidsgiver må ha et særlig behov for vern mot konkurranse
Skriftlighet: Konkurranseklausulen må være inngått skriftlig
Tidsbegrensning: Konkurranseklausulen kan ikke gjøres gjeldende lenger enn ett år fra arbeidsforholdets opphør
Kompensasjon: Arbeidstaker har krav på kompensasjon ved konkurranseklausulens ikrafttredelse
Redegjørelse: Arbeidsgiver må gi en skriftlig redegjørelse for om og i hvilken utstrekning klausulen vil bli gjort gjeldende
Disse reglene bidrar til å balansere arbeidsgivers legitime behov for beskyttelse mot arbeidstakers behov for fritt å kunne utnytte sin kompetanse og arbeidsevne etter arbeidsforholdets opphør.
Konklusjon
Lojalitetsplikten i arbeidsforhold setter viktige rammer for både arbeidstaker og arbeidsgiver. For arbeidstakeren innebærer plikten særlig begrensninger i adgangen til å drive konkurrerende virksomhet mens arbeidsforholdet består. Etter arbeidsforholdets opphør kan konkurransebegrensende avtaler utvide disse begrensningene, men arbeidsmiljøloven stiller strenge krav til slike avtaler for å sikre at de ikke blir urimelig belastende for arbeidstakeren.