23. mars 2024
Reklamasjon ved boligmangel – Frister og krav etter avhendingsloven
Avhendingsloven har klare regler om når og hvordan kjøper må reklamere på mangler ved boligen. Her er de viktigste fristene og reglene du må kjenne til.
Reklamasjonsfristene
Relativ frist (§ 4-19 første ledd):
Kjøper må reklamere "innan rimeleg tid" etter at mangelen ble oppdaget
Hva som er rimelig tid beror på mangelens art og omstendighetene
I forbrukerkjøp godtas normalt 2-3 måneder
Ved åpenbare mangler må det reklameres raskere
Absolutt frist (§ 4-19 andre ledd):
Senest 5 år etter overtakelse
Gjelder selv om mangelen ikke kunne oppdages tidligere
Unntak ved grov uaktsomhet eller uredelighet fra selger
Særlige frister:
Ved heving må det reklameres raskt (§ 4-13)
Erstatningskrav må fremmes innen rimelig tid (§ 5-7)
Krav til reklamasjonen
Reklamasjonen må:
Være skriftlig
Beskrive mangelen
Rettes mot selger
Dokumenteres
Foreldelse
Selv om det er reklamert i tide, kan kravet foreldes etter 3 år hvis det ikke følges opp med rettslige skritt eller erkjennelse fra selger.